Dependenți de shopping

0
3820

Trăim într-o societate materialistică, în care oamenii devin din ce în ce mai puțin definiți de ceea ce sunt și din ce în ce mai mult de ceea ce au. Probabil de aceea, e din ce frecventă imaginea oamenilor care devastează magazine înnebuniți după promoții, cumpărând lucruri de care nu au nevoie și care vor sfârși inevitabil aruncate înt-un colț de dulap în care nu mai pătrunde de mult timp lumina.

De când au ajuns de exemplu pantofii Manolo Blahnik să reprezinte o elită socială, așa cum în trecut doar cei privilegiați financiar consumau cel puțin o dată pe săptămână carne? Sau când e prea puțin shopping și când e prea mult?

Oniomania, nevoia compulsivă de a cheltui și dependența de shopping, afectează între 6-15% din populație și numărul este în creștere. În societatea noastră predominant consumeristă, cultura media are grijă să le transmită zilnic oamenilor afectați de programul de muncă prelungit și de mediul profesional și interuman toxic în care trăiesc ce haine ar trebui să poarte, în ce excursii ar trebui să meargă sau ce mașină ar trebui să aibă ca să fie fericiți și ca toate problemele lor să se rezolve. Frustrarea secundară imposibilității de a-și cumpăra ceea ce se asociază pe ecrane cu oameni veșnic tineri, frumoși și fericiți zilnic se traduce în și mai mult shopping, în încercarea disperată de a se descurca cu emoții negative precum furia, frustrare sau lipsa de speranță.

Dependența de shopping e similară biochimic la nivelul creierului, cu dependența de jocuri de noroc sau pornografie, dar este una din cele mai tolerate social dependențe.

De ce cumpără oamenii în disperare orice? Datorită descărcării scurte de dopamină , descărcare pe care vrei să o repeți de fiecare dată, pentru că te face să te simți mai bine.Uneori , nici măcar nu ți aduci aminte ce ai cumpărat. Crezi că e vreo diferență între creierul celui care primește o pungă neagră de la casă sau senzația aceea de plăcere a celui care iese dintr-o casă de pariuri? NU e.

Interesant e că 90% din dependenții de shopping sunt femei. Dacă bărbații reacționează la niveluri de serotonină scăzute prin comportament agresiv, femeile în schimb vor începe să mănânce din ce în ce mai mult sau să se ducă la shopping și să cumpere obiecte considerate lipsite de necesitate precum îmbrăcăminte sau bijuterii.

LEAVE A REPLY